Om vast te stellen in hoeverre er sprake is van een structureel en reëel evenwicht in de begroting en de meerjarenraming (uitgangspunt voor toezichthouder) dient het financieel meerjarenperspectief gecorrigeerd te worden voor incidentele baten en lasten. Posten die ofwel 3 jaar of minder in de begroting zijn opgenomen, ofwel een uitgesproken tijdelijk karakter hebben (bijvoorbeeld gekoppeld aan het 4-jarige coalitieakkoord) worden als incidentele posten beschouwd.
Incidentele baten en lasten | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
0. Bestuur en ondersteuning | |||||||||
Programma Nieuwstraatkwartier | 0,18 | 0,18 | 0,18 | ||||||
Programma Duurzaamheid | 0,20 | 0,20 | 0,20 | ||||||
Programma Binnenstad | 0,30 | 0,35 | 0,40 | ||||||
Vrijval reserve centrum spaarfonds | -2,18 | ||||||||
Dividend Twence | -0,36 | ||||||||
Onderzoek huisvesting | 0,15 | ||||||||
Cultuureducatie | 0,12 | ||||||||
6. Sociaal domein | |||||||||
Programma Zorg | 1,75 | ||||||||
Programma Economie en participatie | 0,88 | 0,05 | 0,05 | ||||||
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | |||||||||
Programma Omgevingswet | 0,70 | 0,41 | 0,12 | 0,06 | |||||
Eikenprocessierups | 0,08 | 0,08 | |||||||
Totaal incidentele baten en lasten | 1,82 | 1,27 | 0,95 | 0,06 | |||||
-/- = voordeel/baten, + = nadeel/lasten (bedragen * 1.000.000 euro) |