Ontwikkeling risicoprofiel in 2019
In onderstaande top 15 van financiële risico’s is rekening gehouden met de genomen beheersmaatregelen, het is dus een netto risico-inschatting. De genoemde bedragen betreffen de mogelijke impact voor één jaar, of indien van toepassing de projectduur. Stijgende en dalende risico’s zijn met een pijl aangegeven. Stijging wil zeggen dat de inschatting van het risico in kans en/of financieel gevolg is toegenomen. Het geeft geen duiding over de verandering in de rangschikking op de lijst.
Top 15 financiële risico’s - peildatum 3 september 2019
Nr. | Risico-omschrijving | Beheersmaatregelen | Kans | Financieel gevolg | Invloed | |
01 | Autonome stijging kosten zorgverlening; maatwerk-voorzieningen Jeugd en WMO; open-einde regeling. | Monitoring feitelijke zorgvraag en tijdige analyse; transformatie van de zorg; sturing op toegang door beter gebruik van voorliggende voorzieningen. | 25% | max. 6,0 mln. | 18,45% | |
02 | Tekort op BUIG-budget. | Eerste 7,5% tekort volledig voor rekening van gemeente. Tussen 7,5-12,5% wordt de helft vergoed. Daarboven volledige vergoeding conform vangnetregeling. | 50% | max. 1,3 mln. | 9,58% | |
03 | Persoonsgegevens gaan verloren of worden onrechtmatig verwerkt. | Fysieke en logische beveiliging; procedures voor preventie en schadeherstel; bewustwording en training personeel. Er is een cyberrisk polis afgesloten. | 90% | max. 0,9 mln. | 9,00% | |
04 | Niet geheel of niet tijdig realiseren van in de begroting opgenomen taakstellingen. | Monitoring en bijsturing via de P&C-cyclus. | 50% | max. 1,5 mln. | 8,90% | |
05 | Claims van derden door schade of door het niet nakomen van verplichtingen. | Alerte monitoring; preventieve maatregelen waaronder zorgvuldige contractvorming; afsluiten van verzekeringen. | 20% | max. 4,0 mln. | 6,11% | |
06 | Minder uitgifte grond RBT dan gepland. | De grondexploitatie wordt jaarlijks geactualiseerd. Er is sprake van een robuuste voorziening. | 50% | max. 1,0 mln. | 5,58% | |
07 | Het Rijk kondigt extra rijks bezuinigingen aan of geeft minder uit dan eerder begroot. | Rijks bezuinigingen en effecten van circulaires worden z.s.m. verwerkt in het financieel meerjarig perspectief / documenten P&C-cyclus. | 30% | max. 1,5 mln. | 4,92% | |
08 | Doelstellingen in de programma’s worden nog onvoldoende bereikt. | Er wordt actief gestuurd op maatregelen die leiden tot het halen van programmadoelen. | 30% | max. 1,0 mln. | 3,67% | |
09 | Aansprakelijkheid voor gevolgschade als gevolg van wijziging van plannen. | Bij planvorming wordt zo goed mogelijk geanticipeerd op consequenties van aansprakelijkheid. | 50% | max. 0,4 mln. | 3,62% | |
10 | Hoger beroep op bijzondere bijstand. | Strenge handhaving op misbruik van bijzondere bijstand; vermindering beleid beschermingsbewind. | 50% | max. 0,5 mln. | 3,32% | |
11 | Lager exploitatieresultaat van een verbonden partij. | Bestuurlijke invloed voor zover mogelijk via statuten en strategisch beleidsplan. Actieve monitoring resultaatontwikkeling en analyse jaarstukken. | 30% | max. 1,0 mln. | 2,23% | |
12 | Aantal cliënten Jeugd doorverwezen door derden. | Afspraken met huisartsen over doorverwijzing; samenwerking in de regio; monitoring feitelijke zorgvraag. | 60% | max. 0,3 mln. | 2,19% | |
13 | Boventalligheid van personeel; onvoldoende gedekte personeelskosten en WW-verplichtingen. | Maatregelen en activering via team HRM; actieve sturing op de personeelsbegroting; incidenteel budget voor frictiekosten in begroting. | 30% | max. 0,5 mln. | 2,00% | |
14 | Staat van onderhoud van enkele CT kunstwerken, bruggen, tunnels en viaducten is onvoldoende, waardoor de gemeente voor mogelijke schadeclaims komt te staan. | Er wordt gestuurd op risicobeperking, verlenging van levensduur en vervanging van kunstwerken. Herziening van verkeerskundige uitgangspunten wordt hierbij meegenomen. Er is een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten. | 5% | max. 3,0 mln. | 1,69% | |
15 | Onverwacht exploitatietekort Soweco, bovenop hetgeen in het meerjarig perspectief is afgedekt. | Bestuurlijke en financiële kaders voor Soweco zijn aangescherpt. Het voorkeursscenario van het toekomstig aandeelhouderschap wordt nader uitgewerkt. | 30% | max. 0,5 mln. | 1,45% |
Toelichting belangrijkste wijzigingen
- De taakstellingen die in het meerjarig perspectief staan krijgen meer en meer het karakter van radicale innovaties en systeem-innovaties. Bij radicale innovaties gaat het om het herdefiniëren van producten en dienstverlening. Bij systeem-innovaties gaat het om een verregaande herdefiniëring van de lokale rolopvatting. Beide soorten taakstellingen zijn in hun uitwerking complexer en lastiger te realiseren dan de enkelvoudige bezuinigingsmaatregelen die de afgelopen jaren zijn doorgevoerd.
- Verdwenen uit de top 15 is het risico op de hoogte van schade uitkeringen in geval van aansprakelijkheid stelling. De inschatting van zowel de kans als het financieel gevolg zijn onveranderd. Andere risico's hebben in de scoreberekening een hoger invloedspercentage gekregen.
- Nieuw in de top 15 is het risico dat de doelstellingen in de programma's nog onvoldoende worden bereikt.
- Het financieel gevolg van de risico's met betrekking tot de personeelskosten is lager ingeschat omdat het afgelopen jaar actieve sturing heeft plaatsgevonden op de personeelsbegroting. Er zijn diverse verbeteringen in de begroting en de administratie doorgevoerd.
- Het risico op een tekort bij de BUIG middelen is als gevolg van gewijzigde rijksregelgeving hoger ingeschat. Deze risico inschatting komt bovenop het hogere budget dat in de begroting 2020 beschikbaar wordt gesteld.