Taakveld | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Saldo | |
Werkelijk | Werkelijk | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2018 | 2018 | 2019 | 2019 | 2020 | 2020 | 2020 | ||
0 Bestuur en ondersteuning | 44.482 | -206.270 | 38.153 | -200.809 | 35.520 | -204.615 | -169.095 | |
0.1 Bestuur | 4.219 | -333 | 4.142 | 0 | 3.952 | 0 | 3.952 | |
0.2 Burgerzaken | 2.212 | -1.500 | 2.046 | -928 | 1.979 | -750 | 1.230 | |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 8.513 | -11.916 | 5.436 | -6.102 | 4.246 | -5.374 | -1.128 | |
0.4 Overhead | 26.309 | -2.621 | 21.050 | -1.354 | 23.062 | -1.269 | 21.793 | |
0.5 Treasury | 764 | -3.493 | 816 | -3.892 | -267 | -2.655 | -2.922 | |
0.61 OZB woningen | 570 | -9.506 | 694 | -9.827 | 629 | -10.214 | -9.585 | |
0.62 OZB niet-woningen | 179 | -11.352 | 76 | -11.567 | 79 | -12.412 | -12.333 | |
0.63 Parkeerbelasting | 65 | -1.917 | 10 | -1.944 | 42 | -2.244 | -2.201 | |
0.64 Belastingen overig | 755 | -660 | 1.038 | -427 | 453 | -175 | 278 | |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 0 | -162.436 | 0 | -164.262 | 0 | -168.529 | -168.529 | |
0.8 Overige baten en lasten | 675 | -535 | 2.746 | -507 | 1.243 | -993 | 250 | |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | 220 | 0 | 100 | 0 | 100 | 0 | 100 |
Bedragen * 1.000 euro
Verschillen
- Bestuur
Er is een lagere bijdrage aan verbonden partijen verantwoord op dit taakveld (87.000 euro). Voorts loopt in 2019 de vaststellingsovereenkomst met de accountant af. In deze vaststellingsovereenkomst waren afspraken gemaakt over de extra kosten van de accountantscontrole gedurende de looptijd van het contract. Deze kosten bedroegen 22.500 per jaar en zijn vanaf 2020 niet meer opgenomen. Het restant heeft betrekking op salarissen en sociale lasten, welke vooral afnemen als gevolg van het aflopen van pensioenverplichtingen van voormalige wethouders.
- Burgerzaken
Jaarlijks wordt een vergoeding (bate) ontvangen vanuit het Rijk voor werkzaamheden ten behoeve van de Registratie van Niet Ingezetenen (RNI). Voor de uitvoering van deze werkzaamheden worden lasten geraamd ter hoogte van de geraamde vergoeding. Dit is derhalve budgetneutraal. Aangezien de Rijksbijdrage bij het opmaken van de begroting nog niet bekend is, wordt dit jaarlijks bij de voorjaarsrapportage verwerkt. Ten opzicht van 2019 verklaart dit zowel aan de baten- als aan de lastenkant een verschil van 141.000 euro, zijnde de bijdrage in 2019. Er zijn verder hogere lasten op dit taakveld als gevolg van een correctie van de Rijkstarieven voor de verstrekking van reisdocumenten en rijbewijzen.
- Beheer overige gebouwen en gronden
In 2019 is een aantal incidentele vastgoedverkopen met een totale opbrengst van 648.000 euro begroot. In 2020 is vanuit het voorzichtigheidsprincipe geen verkoop van vastgoed begroot, waardoor er op dit taakveld lagere baten zijn. De lasten op dit taakveld zijn circa 1,5 miljoen euro lager als gevolg van nota kapitaalgoederen. Het restant wordt voornamelijk verklaard door de indexatie van baten (huurinkomsten) en lasten.
- Overhead
De hogere lasten op dit taakveld worden met name verklaard door de bijstelling van de salarissen en sociale lasten op basis van de verwachte loonontwikkeling en de recent afgesloten CAO voor gemeenteambtenaren. Verder is de interne kostentoerekening aangepast als gevolg van de organisatieontwikkeling en de invulling van diverse personele taakstellingen en zijn de stelposten voor kapitaallasten ten opzichte van 2019 weer op niveau gebracht. Het college heeft besloten om de Beleidsadviescommissie maatschappelijke aangelegenheden (Bacma) op te heffen. Dit leidt met ingang van 2020 tot 15.000 euro lagere lasten op dit taakveld.
0.5 Treasury
De leningenportefeuille van opgenomen en uitgezette gelden is voor deze begroting geactualiseerd. Het college voorziet dat herfinanciering van leningen tegen een lagere rente kan plaatsvinden. Als gevolg hiervan ontstaat er de komende jaren een voordeel op treasury. Ten opzicht van 2019 zijn de rentelasten circa 1,2 miljoen euro lager. Verder worden de rentelasten in de meerjarenraming standaard voor een volledig jaar begroot. De rentelasten van leningen die gedurende het begrotingsjaar reeds aflopen vallen in 2020 incidenteel vrij (725.000 euro). De omslagrente waarmee de externe rentebaten en rentelasten wordt verdeeld over de taakvelden is bijgesteld naar 1,0%. Aan de baten kant wordt het verschil verklaard doordat in de bijgestelde begroting 2019 een hoger dividend van de BNG en Twence is opgenomen, dan waarmee in 2020 rekening wordt gehouden (560.000 euro) en door de (budget neutrale) door-belasting van de rentekosten van de aan Stichting Stadion Heracles, woningbouwcorporaties en IGM door verstrekte geldleningen.
0.61 OZB woningen en 0.62 OZB niet woningen
Het beleid is dat de OZB-tarieven worden aangepast met de inflatie, gecorrigeerd voor de waardestijging of -daling van het onroerend goed. Voor het jaar 2020 wordt uitgegaan van een opbrengstindexering van 2,6%. Daarnaast is de prognose voor de OZB-inkomsten voor zowel woningen als niet-woningen met 0,5 miljoen euro naar boven bijgesteld. Er worden meer inkomsten gegenereerd als gevolg van areaaluitbreiding enerzijds en positieve marktontwikkelingen die de WOZ-waarden doen stijgen anderzijds.
0.63 Parkeerbelasting
In de begroting 2019 is de gemeentelijke bijdrage aan de pilot 2 uur gratis parkeren verwerkt middels een verlaging van de parkeeropbrengsten. Nu deze pilot geen doorgang vindt zijn de baten met ingang van 2020 weer met 300.000 verhoogd.
0.64 Belastingen overig
De lagere baten hangen samen met de afschaffing van de hondenbelasting. Deze belasting is in 2019 gehalveerd en is met ingang van 2020 volledig afgeschaft. Aan de lastenkant hangt de daling voornamelijk samen met andere administratieve verwerking van de bijdrage aan het GBT. De perceptiekosten voor de riool- en afvalstoffenheffing worden met ingang van 2020 rechtstreeks op de taakvelden riolering en afval worden verantwoord. Wij houden rekening met een verhoging van onze bijdrage aan het GBT van 75.000 euro als gevolg van een stijging van de kosten in verband met een stijging van het aantal bezwaarschriften dat wordt ingediend door 'no-cure no-pay' bureaus.
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
De algemene uitkering is en overige uitkeringen uit het gemeentefonds zijn aangepast conform de mei-circulaire 2019. Daarnaast is 300.000 euro SPUK Sport geraamd.
0.8 Overige baten en lasten
De financiële effecten van de besparingsopgave op subsidies zijn met ingang van 2020 als stelpost op dit taakveld verantwoord. In 2020 zijn de lasten hierdoor 500.000 lager dan in 2019. Het verschil aan de lastenkant wordt verder voornamelijk verklaard door reserveringen conform de mei-circulaire 2019 en stelposten voor loon- en prijscompensatie. Ook de jaarschijf 2020 van de algemene behoedzaamheidstelpost, de stelpost nieuw beleid en de stelpost areaaluitbreiding in de begroting 2020 als structureel dekkingsmiddel ingezet (800.000 euro). Verder wordt een deel van de apparaatskosten jaarlijks doorberekend aan investeringsprojecten, grondexploitaties en werken voor derden. Op basis van de geactualiseerde kostenverdeling en ureninschatting gaan wij er vanuit dat er vanaf 2020 een bedrag van 4,4 miljoen kan worden doorberekend. Het verschil met de begroting 2019 bedraagt 680.000 euro.
Aan de baten kant wordt het verschil veroorzaakt door de (budget neutrale) door-belasting van de rentekosten van de aan Stichting Stadion Heracles en aan woningbouwcorporaties door-verstrekte geldleningen. Hier staan op taakveld 0.5. lagere baten tegenover.