Taakveld | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Saldo | |
Werkelijk | Werkelijk | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2018 | 2018 | 2019 | 2019 | 2020 | 2020 | 2020 | ||
4 Onderwijs | 9.689 | -3.467 | 10.540 | -3.836 | 7.770 | -559 | 7.211 | |
4.1 Openbaar basisonderwijs | 460 | 0 | 486 | 0 | 472 | 0 | 472 | |
4.2 Onderwijshuisvesting | 4.013 | 0 | 3.984 | 0 | 4.363 | 0 | 4.363 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 5.217 | -3.467 | 6.070 | -3.836 | 2.936 | -559 | 2.376 |
Bedragen * 1.000 euro
Verschillen
4.2 Onderwijshuisvesting
Het verschil aan de lastenkant hangt grotendeels samen met het weer op niveau brengen van de stelpost kapitaallasten. In 2019 is de stelpost gedeeltelijk ingezet maar voor 2020 heeft deze stelpost weer de volle omvang.
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Het (nieuwe) Twentse vervoersmodel leidt tot een toename van vervoersbewegingen bij leerlingenvervoer en vervoer naar dagbesteding. In 2020 houden we rekening met een extra kostenpost van 120.000 euro op leerlingenvervoer. Meerjarig zijn de effecten op dit moment nog niet duidelijk. Op dit moment worden namelijk maatregelen overwogen die betrekking hebben het aanpassen van beleid en aanpassingen van de verordeningen, inclusief nieuwe contractering van vervoeraanbieder ingaande medio 2020. Het Twentse vervoersmodel wordt daarbij ter discussie gesteld. Het verschil aan zowel de baten- als de lastenkant wordt verder voornamelijk veroorzaakt door de OAB-uitkering voor het bestrijden en voorkomen van onderwijsachterstanden. De gemeente heeft deze Rijksuitkering in 2019 ontvangen (bate) en de middelen zijn gestort in de reserve overlopende werken (last). Vanuit deze reserve worden meerjarige incidentele projecten gevormd.